Burgerschap

IKC De Twilling werkt met het Burgerschapsplan waar visie op Burgerschap en de activiteiten per leerjaar staan vermeld. In de onderbouw werken we thematisch in afstemming met de peuteropvang. In de bovenbouw gebruiken we de huidige methode steeds meer thematisch. Dit schooljaar zoeken we naar een nieuwe methode Wereld Oriëntatie die aansluit bij onze visie en organisatie in doorgaande lijn.

De leerlingenraad is een belangrijk onderdeel van de democratisch mensvorming. Ieder jaar op of rond Prinsjesdag zijn de verkeizingen voor de nieuwe leerlingenraad. Waar uit leerjaar 4 t/m 8 twee leerlingen worden gekozen op basis van hun verkiezingsposter en realistische presentatie.

Onderwerpen van de leerlingenraad zijn o.a.:

  • welbevinden en veiligheid, de sfeer in de klas en op het plein
  • goede doel per jaar kiezen
  • aanschaf van iets dataan de lerlingen recht doet
  • adviseren in lesaanbod en organisatie

Aanvullend HVO & GVO aanbod

IKC De Twilling biedt ouder(s)/verzorger(s) de mogelijkheid hun kind in  leerjaar 5 & 7 godsdienstig (GVO) en in leerjaar 6 & 8 humanistisch vormingsonderwijs (HVO) te laten volgen. We bieden het ene jaar HVO-lessen en het andere jaar GVO-lessen aan. U wordt op de hoogte gehouden van dit aanbod. Vindt u de lessen wegens zwaarwegende redenen niet passend dan wordt er naar een vervangende activiteit voor uw kind verzorgd.

Dit vormingsonderwijs – GVO en HVO – is bedoeld voor kinderen op openbare scholen in Nederland. Met de bedoeling om die kinderen al op jonge leeftijd te leren respect te hebben voor andere geloven, levensovertuigingen en culturen passend bij onze burgerschaps opdracht. De lessen helpen kinderen om hun eigen kijk op het leven te ontwikkelen. Om oog te hebben voor wat geloof voor mensen kan betekenen. En om respect te hebben voor mensen die anders in het leven staan dan zij zelf. 

Openbaar onderwijs is voor iedereen  

Het openbaar onderwijs in Nederland staat open voor iedereen. Ieder kind is welkom, met welke achtergrond dan ook – zoals geloof, levensovertuiging, cultuur of land van herkomst. Het openbaar onderwijs heeft daarbij de wettelijke opdracht om aandacht te geven aan de pluriforme waarden in de Nederlandse samenleving. In de praktijk van alle dag leren kinderen zo op een goede manier met elkaar om te gaan. 

Het recht op lessen GVO en HVO 

  • Het recht op godsdienstonderwijs of humanistisch vormingsonderwijs op de openbare lagere school bestaat al sinds 1857 (dit is wettelijk vastgelegd in artikel 50 en 51 van de Wet op het primair onderwijs). 

  • Volgens de huidige wetgeving moet het openbaar onderwijs aandacht schenken aan de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving, en aan onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden (o.a. artikel 46 van de WPO, Wet op het primair onderwijs). 

  • Deze opdracht omvat ook het kennisgebied ‘geestelijke stromingen’ waaraan ook door het bijzonder onderwijs aandacht moet worden besteed. Uiteraard geldt hierbij voor de openbare school dat zij geen voorkeur uitspreekt voor de een of andere levensbeschouwing. 

  • Dit geldt niet voor het onderwijs dat krachtens art. 50 en 51 WPO op verzoek van ouders in de door hen gekozen godsdienst of levensovertuiging wordt gegeven. Hiervoor is de openbare school niet inhoudelijk verantwoordelijk. De openbare school stelt alleen faciliteiten ter beschikking. 

De lessen zijn in beginsel voor alle leerlingen. De docenten die de GVO-les verzorgt is verbonden aan een kerk, moskee of en de HVO-docent aan een andere levensbeschouwelijke organisatie. 

Schooljaar 2025-2026:

  • HVO docent is mw. Janke van der Werff - Bandsma
  • GVO docent is mw. Jolanda Bandsma

Voor informatie kunt u terecht bij de site: www.vormingsonderwijs.nl